iklan

Tuesday, December 28, 2010

HONDA CIVIC

HONDA CIVIC

First generation (1973–1979)
Generasi pertama Honda Civic diperkenalkan pada tahun 1972, tapi dijual sebagai model 1973. Dilengkapi dengan 1169 cc (71.3 cu in) enjin empat-silinder, Civic generasi pertama direka untuk bersaing dengan kenderaan kompak Amerika dan ciri-ciri yang ditawarkan seperti rem cakera depan dan kerusi kuasa vinil dan radio AM. CIVIC yang sedia ada sebagai coupe, tiga dan lima pintu hatchback, serta lima pintu wagon. Kerana krisis minyak tahun 1973, permintaan untuk kenderaan kurang bahan bakar adalah tinggi. Honda membina HIGH THE CIVIC'S berpadanan dengan kos ekonomi bahan bakar, membolehkan ianya berjaya di pasaran.

Second generation (1980-1983)
Generasi kedua Honda Civic diperkenalkan pada tahun 1980. Ia adalah lebih besar, mempunyai bentuk yang lebih mempunyai sudut, dan datang dengan tenaga mesin yang agak di meningkatkan. Semua mesin Civic sekarang menggunakan desain CVCC, yang menambah 3 injap pada silinder; ini memperkenalkan teknologi swirl . Pangkalan 1335 cc ("1300") mesin membuat 55 hp (41 kW), dengan cc 1488 pilihan ("1500") menyediakan mesin 67 hp (50 kW). Tiga penghantaran ditawarkan: manual empat kelajuan (pada model asas), manual lima kelajuan, dan dua-speed semi-automatik yang unik untuk industri.


Third generation (1984–1987)
Generasi ketiga ini dikeluarkan pada tahun 1984. Hatchback lima pintu yang berasingan dan model digabungkan menjadi empat pintu "wagon" Sebuah dua tempat duduk adalah model coupe gaya-berlabel CRX-juga diperkenalkan, terkenal kerana dimensi yang ringkas dan ringan. Generasi ketiga Civic melihat pengenalan mesin berjalan dengan empat silinder siri termasuk 1,5 L baru (91,5 cu in) CVCC mesin. 1984 juga mengeluarkan model Si untuk model prestasi tinggi untuk pasaran Jepun, yang memaparkan upgrade suspensi dan 1,6 L (97.6 cu in) DOHC ZC mesin yang dinilai di 130 PS. model ditawarkan di Amerika Syarikat sebagai hatchaback SI 3-pintu Civic dan variasi CRX Si dengan 91 kuasa kuda (68 kW) bahan bakar suntikan SOHC 12-injap mesin. Sebuah model 4WD diperkenalkan untuk pertama kalinya pada tahun 1984, dan kemudian ditingkatkan pada tahun 1987.


Fourth generation (1988–1991) - EC/ED/EE/EF/EX-SH4,SH3












Bagi tahun 1988 Civic direka dengan dimensi untuk dimeningkatkan dan garis kap rendah. Berbagai macam model dan trim level ditawarkan untuk pelbagai pasaran di seluruh dunia. Semua model US ciri suntikan bahan bakar elektronik, tetapi model carburated masih terdapat di tempat lain. Generasi keempat melihat pengenalan suspensi belakang sepenuhnya bebas di seluruh berbagai model.


Fifth generation (1992–1995) - EG, EH, EJ1/EJ2-SR3,SR4,EG6,EG9



Diperkenalkan pada tahun 1992, Civic direka semula untuk memaparkan dimensi ditingkatkan dari  biasa serta lebih styling aerodinamis. Variasi sekarang hanya terdapat di pasaran Jepun di mana gerobak generasi sebelumnya dilakukan sampai ke tahun 1995. Model HF itu dibawa kembali dan digantikan VX yang paling cekap dalam bahan bakar dalam Honda model . Di Amerika Utara Si memaparkan SOHC VTEC -injap dimana sebagai VX ciri VTEC-E dan di Jepun memaparkan D16A9 injap DOHC-VTEC non kereta api. Meneruskan dalam tradisi sporty dari SIR Civic asli, Honda menjual peralatan serupa beberapa varian dari kereta generasi kelima, masih disebut sebagai SIR Civic, di Jepun, Asia dan Eropah. Rentang model dimonopulasi oleh papan nama Sir tumbuh untuk menyertakan hatchback, sedan dan CR-X Del Sol, yang semuanya menggunakan bentuk yang sedikit berubah dari 1,6 mesin liter Honda DOHC B16A VTEC, sekarang menghasilkan 160 kuasa kuda (120 kW).



Sixth generation (1996–2000) - EK9, EK4, EK3, EJ6,
EJ8, EJ9, EM1,so4









Generasi keenam ciri telah update styling . Penangguhan dan pilihan mesin serupa dengan generasi sebelumnya tetapi beberapa varian baru yang diperkenalkan, termasuk dua model yang berbeza: "Orthia" berdasarkan Civic standard yang dijual di pasaran Jepun dan berdasarkan Domani yang ditawarkan di Eropah pasaran. Ini juga melihat pengenalan 1.6EL Acura, versi kelas atas dari Civic yang diperkenalkan di pasaran Kanada. Tak satu pun dari model ini ditawarkan di Amerika Syarikat. Membina kejayaan SiRII Civic Jepun hanya pasaran-model Type-R adalah ditawarkan untuk pertama kalinya, terdapat di Asia dan Eropah sahaja. Honda Civic Type R tampil pengurangan besar dalam berat badan serta meningkatkan output mesin dan sejumlah perubahan dan penambahan lain yang dirancang untuk meningkatkan prestasi. Pasar Amerika Utara melihat pengenalan dari Civic Si upgrade (SIR di Kanada) dengan lebih kuat Dual Overhead Cam mesin 1.6L VTEC. Pada tahun 1998, di Amerika Syarikat, Honda memperkenalkan pertama Gas Bumi Disokong Civic, GX. Pada 1996-2000 mereka membuat EX, DX, LX, HX, CX, Si; semua model dasar dibuat dengan mesin 1.6L. The EX-CX semua SOHC (D16) dan Si popular adalah DOHC (B16A2 )..... HONDA Inggeris melihat pelancaran MA MB MC 5 Pintu Civic / Civic Aerodeck. ciri pembaikan pengendalian dengan suspensi wishbone dual depan dan suspensi belakang independen, ABS, PAS dll langsung menjadi hit besar sebagai mobil keluarga dengan boot besar dan interior luas dan juga sebagai sebuah kereta jalan raya dengan mesin B18C4 ultra kuat pada model andalannya MB6 dan MC2. Model yang terkenal dalam model ini adalah civic tahun 1999-2001 dikenali sebagai civic ferio dan civic types-R. Model yang lebih menarik dan kuasa yang lebih mengancam.


Seventh generation (2001–2005) - EM2, ES1, EP3, EU1
 Generasi ketujuh ini dikeluarkan pada tahun 2001. Sementara medoninasikan pada pengulangan pada model sebelumnya serta dimensi eksterior generasi sebelumnya, ruangan interior dipertingkatkan sebahagian dengan menggunakan lantai belakang rata sehingga ke segmen saiz kereta kompak. Suspensi depan diubah dari sebuah wishbone ganda ke MacPherson strut, untuk kos yang lebih rendah, serta membolehkan mesin yang lebih baik bagi enjin K-series baru diperkenalkan oleh Honda. Power juga meningkat pada beberapa trim level. Di Amerika Utara, coupe dan sedan gaya tubuh yang sedia, kecuali untuk Si (SIR di Kanada) yang ditawarkan hanya sebagai hatchback tiga pintu. Seluruh dunia menerima tiga dan lima pintu hatchback . Jenis-R juga direka semula dengan menggunakan motor i-VTEC lebih kuat dan menggunakan gaya tubuh hatchback tiga pintu. Generasi ini dilihat diperkenalkan pada Honda Civic Hybrid pertama mereka, disokong oleh mesin 1.5 liter.

Eighth generation (2006-2011) - FD2, FA1, FG1, FG2, FA5, FK, FN

Bagi generasi model 2006 Honda model split menjadi dua platform yang berbeza, satu terutamanya untuk pasaran dalam negeri dan Amerika Utara dan lain-lain yang direka untuk pasaran Eropah menggunakan suspensi belakang lebih sederhana dari Honda Fit dan lebih agresif styling. Walaupun Amerika Utara dan model pasaran berbeza luaran,rekaan adalah mekanikal identik. Model Eropah sedia sebagai tiga dan hatchback lima pintu sementara / model Jepun dan Amerika Utara sedia sebagai sedan atau coupe. Baik model Si dan Type-R trim tahap terus meskipun Jenis Jepun dan Eropah-R berkongsi mesin saiz yang sama secara mekanik adalah berbeza. Di USA versi perbaikan dari Si ditetapkan oleh tuner Honda Mugen ditawarkan memaparkan perubahan kosmetik dan perubahan suspensi dan sistem pembuangan. Versi Acura dari Civic tidak hanya menerima perubahan rekabantuk, tetapi juga melihat papan nama baru, menukar daripada EL Acura ke Acura CSX. Di Eropah pula mempunyai mesin Civic 3 atau 5 pintu menetas memaparkan 1,4 VTEC, 1.8 VTEC (5,5-9 km / lite di bandar, 11,2-13,7 km / lite di jalan raya), atau 2.0L (Type-R) (5,5 - 8.1 km / lite di bandar, 8-10 km / lite di jalan raya), serta 2,2 kuat dan ekonomi N22A i-diesel CTDi (140BHP) yang tidak 0-60 km / jam dalam 8,6 detik dan penjimatan bahan bakar adalah 38,3 MPG 10-12 km / lite di bandar dan 11-14 km / lite di jalan raya. Ada juga versi saloon untuk Hybrid, yang mempunyai mesin 1,4 IMA memberikan 61MPG dengan 0-60 dalam 12,41 detik. Hybrid adalah Civic hanya dalam saloon di Eropah.



6 comments: