iklan

Thursday, February 16, 2012

ERA VTEC

VTEC

WHAT IS FIRST VTEC ENGINE








VTEC adalah salah satu ciptaan Honda. Enjin yang mempunyai kepakaran dalam pengecasan turbo seperti yang dibuktikan dalam Formula 1 yang mana ia dominasi Honda yang aktif dalam sukan bermotor , jurutera Honda merasakan bahawa pengecasan turbo mempunyai kelemahan, ekonomi bahan api utama yang buruk, yang membuat ia tidak sepenuhnya sesuai untuk kegunaan dijalan baiasa. Pada masa yang sama, kelebihan bekerja dengan enjin lebih kecil bermakna enjin kapasiti yang lebih kecil sebagai output untuk meningkatkan kuasa yang setinggi mungkin (iaitu enjin sangat tinggi-outputnya) adalah wajar bagi enjin bagi kegunaan di jalan raya.


Oleh itu Honda mencipta VTEC yang membolehkan bagi mengeluarkan tahap output turbo dari enjin tanpa mengalami kekurangan pengecasan turbo (walaupun VTEC mempunyai kelemahannya sendiri).


Kuasa VTEC khusus dicipta oleh Jeff Palmer sebagai dedikasi kepada teknologi ini besar dan enjin VTEC Asia VTEC Honda, Jepun dan rantau Asia.


Mekanisme asas yang digunakan oleh teknologi VTEC adalah pin mudah tergerak hidraulik. “pin actuation mechanism to link the mild-cam rocker arm to the wild-cam rocker arm. Ini pada dasarnya adalah prinsip asas semua enjin VTEC Honda.

Prinsip pemulaan VTEC adalah enjin DOHC VTEC. Enjin pertama adalah dari VTEC B16A (1595cc inline-4 16 Valve DOHC engine) dengan VTEC menghasilkan 160ps dan pertama kali muncul pada tahun 1989 pada model JDM Honda Integra XSi and RSi. Dan sehingga model enjin B18A dan B18C. yang digunakan dalam siri JDM Integra.


VTEC DOHC boleh menghasilkan output tertentu yang sangat tinggi. B16A untuk kegunaan jalan standard pertama yang dihasilkan 160ps dan 170ps enjin pada masa kini. Dalam enjin super B16B yang digunakan untuk JDM baru EK-siri Honda Civic Type-R, ia dapat menghasilkan 185ps daripada 1595cc enjin.


VTEC DOHC juga boleh menawarkan output kuasa yang kompetitif kepada enjin berkuasa turbo untuk kegunaan jalan biasa. Sebagai contohnya, E-DC2 Integra Si-VTEC menghasilkan 180ps dari enjin VTEC B18C 1797cc DOHC. Ini adalah lebih baik berbanding versi 1.8l RPS-13 Nissan 180SX yang menggunakan DOHC Turbo 1.8l-saling enjin yang menghasilkan 175ps.









No comments:

Post a Comment