iklan

Tuesday, February 1, 2011

HONDA TYPE R AND EURO R

HONDA ACCORD TYPE R AND  EURO R

CH1 Accord Type-R (1998 - 2003)

Honda Accord Type-R (ATR) wujud pada tahun1998-2003 dengan menggunakan CH1 chassis Accord dan dijual pasaran Kesatuan Eropah. Menggunakan 2.2 liter naturally aspirated 4-silinder H22A motor VTEC yang menghasilkan 209ps @ 7200 rpm dan 215 nm@6.700 rpm. Accord Type-R mempunyai chassis kaku, terhad-slip-pembezaan, rem twin-pot, keluar dual exhaust system, kerusi Recaro dan kulit stering Momo. Kelajuan pada 0-60 adalah 7-saat dan kelajuan puncak 141 mph (228 km / jam).



CL1 Accord Euro-R (1998 - 2003)

Honda Accord Euro-R (AER) dihasilkan pada 1998-2003 menggunakan CL1 chassis Accord dan dijual di Pasar Domestik Jepun. Menggunakan 2.2 liter naturally aspirated 4-silinder H22A motor VTEC yang menghasilkan 220 bhp @ 7200 rpm dan 164 £ • ft (221 N • m) @ 6.700 rpm. Accord Euro-R termasuk chassis kaku, terhad-slip-pembezaan, rem twin-pot, keluar dual exhaust system, kerusi Recaro dan stering kulit  Momo. Kelajuan adalah 0-60 hanya memerlukan masa 6,9 saat dan kelajuan puncak 227 km / jam. Model ini dijual di Malaysia Menggunakan AP dan didatangkan terus daripada Japan serta Model ini amat kurang di pasaran Malaysia.


CL7 Accord Euro-R (2003 - 2007)

The CL7 Accord Euro-R dihasilkan antara 2003-2007 dan dibina di Sayama, Jepun untuk Pasar Domestik Jepun secara eksklusif, ia datang dengan motor I-VTEC K20A {Pemindahan: 1998 cc, Mampatan: 11.5:1, Power: 220 bhp (220 PS, 162 kW) @ 8000 rpm, Torque: 152 ft • lbf (206 N • m) @ 7000 rpm dan 8500 rpm Redline dari} sama dengan Type 06/02 Integra R. Accord Euro R telah mendapat type R standard pengubahsuaian - termasuk kerusi Recaro, terhad slip-pembezaan dan suspensi double-wishbone bebas. Model ini adalah model yang amat berkuasa dan model accord Euro-R yang masih menjadi model yang belum di ubah hingga kini.


HONDA CIVIC TYPE  R
EK9 Civic Type-R (1997 - 2000)

Asli Civic Type R telah berjalan dengan dua generasi sebelumnya 'rasmi' Type R's. Model  EF8 / EF9 dan chassis EG6 atas garis model SIR, yang masih dicatat oleh chassis atas prestasi mereka, kesederhanaan dan tanpa embel-embel . Civic dan CRX SIR adalah Honda pertama untuk memanfaatkan mesin B16 , sebuah LSD heliks, 4-wheel suspensi independen double wishbone dengan uprated terikat / tahap rebound, semasa membuat padanan mereka ke bentuk luaran dengan interior mewah seperti power window, sunroof dan power steering. Ini top-perdana-langkah Honda Civic ditandakan kejayaan di Formula Satu, dengan pasukan Lucky Strike BAR. The EG6 SiR kemudian II menggunakan rumus yang sama , dengan kenaikan 10 hp (7,5 kW) untuk mesin B16 dan chassis , rem lebih baik kali ini di tubuh atau body yang lebih besar lebih berat. Civic pertama yang menerima lencana Type R secara rasmi diperkenalkan di Jepun pada tahun 1997. Sebagai hatchback yang terus falsafah 'R' dari 2 model terdahulu, EK9 yang berkongsi banyak ciri-ciri dengan Integra Type R seperti kelainannya dengan kesenyapan enjin dan pengurangan berat badan, mesin B16B hand-porting, depan terhad-slip pembezaan, nisbah gearbox berhampiran dll EK9 mesin B16B membanggakan salah satu output kuasa tertinggi per liter dari semua waktu untuk enjin NA di 185ps dari 1.6L bah. Sebuah chassis monocoque strategik jahitan dilas digunakan untuk meningkatkan simpulan sasis. Interior memaparkan kerusi merah Recaro, pergeseran titanium butang dan roda kemudi Momo. Pada tahun 1999 Rx Jenis diperkenalkan memaparkan CD player, tubuh berwarna cermin pintu ditarik kuasa, power window, pendingin hawa manual, keyless entry membuka sistem, aluminium pedal sukan, dan jenis panel karbon pusat. Ini generasi Civic Type R tidak dipasarkan di luar Jepun. Lencana SIR dari 2 generasi sebelumnya simulataneously kembali ditugaskan untuk Civic EK4 sebagai arus utama dan sedan hatchback yang dijual dalam jumlah yang besar di seluruh dunia.

EP3 Civic Type-R (1997 - 2000)
Pada tahun 2001 Honda memperkenalkan generasi berikutnya dari Civic Type R (EP3) sebagai hatchback 3 pintu unik ke pasaran Eropah, yang dihasilkan di Swindon, United Kingdom. EDM ini memaparkan Civic Type R 197hp enjin 2.0L i-VTEC (K20A) dan Jenis reguler R pengelasan lapisan, nisbah penghantaran dan brek uprated , tetapi tidak merangkumi beberapa ciri-ciri yang lebih tinggi, seperti helical LSD dan kerusi-Recaro, yang standard di EK9 pada generasi sebelumnya. Namun, Honda Jepun masih mempunyai JDM (Pasar Domestik Jepun) versi EP3 (yang juga dihasilkan di Swindon, tapi dihantar ke Jepun untuk sentuhan terakhir), yang mempertahankan LSD heliks sangat terkenal serupa dengan EK9. Perbezaan lain termasuk chassis yang lebih berorientasikan dengan tetapan undercarriage dibandingkan dengan EDM, serta 214 mesin BHP dengan camshaft berbeza dan pengaturcaraan ECU. The EP3 JDM juga terdapat pada model R tradisional warna putih sedangkan EDM tidak. The EDM mempunyai lebih santai nisbah pada gigi roda dan beberapa kuda kuasa rpm tertinggi untuk rpm adalah rendah berbanding JDM.



Para EDM EP3 Civic Type R diakui oleh wartawan otomotif di Eropah, memenangi 'Year Hot Hatch ' anugerah lebih daripada sekali dari Top Gear, Fifth Gear dan Apakah kereta?. Civic Type R menjadi alternatif yang popular untuk pemanduan yang mainstream clocking dan angka penjualan yang sangat besar. Selepas tahun 2001 seperti yang biasa disebut, juga menunjukkan kembali Honda ke Formula Satu setelah hampir 10 tahun sebagai pembekal enjin ke sungai Jordan F1 dan pasukan BAR - ini akhirnya megarah kepada comeback penuh sebagai F1 bekerja dan berdedikasi dengan pasukan pada tahun 2005 dengan Honda mendapatkan pemilikan penuh British American Racing.

FN2 Civic Type-R (2007 )
Pasar Eropah Civic Type R ditawarkan hanya sebagai tiga pintu dan menggunakan chassis yang berbeza dan tata letak dalaman (terutama tangki penempatan di bawah kerusi pemandu), yang akan menjadi asas untuk Jazz Eropah . Suspensi belakang wishbone double set up telah diubah menjadi axle kompleks . Kereta drive sebahagian besar sama seperti keluar akan menawarkan model 198 bhp (148 kW) pada 7.800 rpm dan 142 lb (64 kg) ft pada 5.600 rpm. Ia berjalan di 225/40 R18 ban Bridgestone Potenza RE050A. Di Eropah Civic Type R telah, mendapat ulasan yang negatif - yang paling terutama dari Jeremy Clarkson. Ia juga telah diiktiraf di pers otomotif dengan Top Gear Magazine pemberian Eropah Civic Type R nya 'Hot Hatch tahun 2007', memuji cara pengandalianya dan membandingkannya kebaikan sebagai dengan para pesaingnya. Kereta telah bertemu dengan kritikan dari Evo Majalah, bagaimanapun, yang mengeluh bahawa itu jatuh pendek secara dinamik jika dibandingkan dengan pesaingnya seperti pasaran Eropah Ford Focus ST dan Volkswagen Golf GTI khususnya di bidang kemudian dan keseimbangan chassis, walaupun majalah tersebut telah memuji pemanduannya dipertingkatkan dan merasa FN2 lebih baiak dibandingkan dengan EP3 terdahulu.

FD2 Civic Type-R (2007 )

Pasar Jepun Civic Type R (FD2) mula dijual pada tarikh 30 Mac 2007. Untuk pertama kalinya, Civic JDM itu dijual sebagai sebuah sedan empat pintu daripada pintu hatchback tiga. output mesin Model Jepun baru lebih tinggi dari versi Eropah, dengan 222bhp (225 PS) yang dibangunkan di 8.400 rpm dan 159 lb (72 kg) ft (215 NM) dari torsi memuncak pada 6.100 rpm (versus 198 bhp (148 kW) pada 7.800 rpm dan 142 lb (64 kg) ft pada 5.600 rpm untuk model Eropah). Drive adalah  melalui nisbah gearbox enam kelajuan , dan slip differential terhad dipasang sebagai standard. Cakera brek depan dilengkapi dengan empat pot kaliper Brembo, dan kereta berjalan pada 225/40 R18 ban Bridgestone Potenza RE070. Sebuah kerusi Type R aero kit dan cap  ember hitam dan merah lengkap pakej.



Honda memiliki tubuh 50% lebih  dibandingkan dengan satunyadahulu iaitu Model Integra Type R, dan model baru dilengkapi dengan suspensi belakang bebas daripada angka tatarajah yang digunakan pada Jenis terkini Eropah Civic-R. Bagi menjimatkan beratnya, aluminium digunakan secara meluas dan terikat dengan instead of welded.. ujian FD2 Type-R adalah rata-rata 1 saat lebih cepat daripada Jenis (DC5) Integra-R di Litar Tsukuba dan 4 saat lebih cepat di Suzuka.

The FD2 Civic Type R secara rasmi dilancarkan di pasaran Malaysia pada Ogos 2 2007. Ini adalah pertama kalinya bahawa Type R JDM model ini dilancarkan di luar Jepun.


Selain Civic Type R, 300 Honda Civic Mugen RR kereta juga telah dihasilkan untuk pasaran Jepun, yang mengurangkan berat badan untuk 1255kg (£ 2733), sedangkan mesin undian 177kW (240 PS) pada 8,000 rpm dan 218Nm (22.2kgm / £ 160-ft) di 7.000 rpm. Versi ini kos ¥ 4.777.500 ($ 38,750 USD).

HONDA INTEGRA TYPE  R

DC2 Honda Integra Type-R (1995 - 2000)


DC2 Integra Type R dan masih adalah definitif Type R, sehingga DC5 mempunyai banyak hidup sampai. Hotel chunkier styling, meningkatkan daya dan keupayaan meningkat, peningkatan simpulan sasis, lebih positif, pegangan dipertingkatkan dan rem yang lebih baik.
Seperti halnya dibina Type R JDM bahagian dalam Integra selesai dengan kerusi Recaro dan roda kemudi Momo. Ya itu mungkin sedikit lebih besar, dan sedikit lebih halus daripada keluar pergi dan saya berani mengatakan DC2 klasik, tetapi jika anda sedang mencari R sedia Taip terbaik baru Integra adalah yang pertama untuk ANDA.

 

DC5 Honda Integra Type-R

Di Jepun, Honda telah membina sendiri merupakan replika mini untuk integra di litar Nurburgring. Jalur uji, disebut Takasu, telah membolehkan syarikat untuk mencipta pengendalian terbaik front-wheel-drive coupe sukan di dunia tanpa kesulitan dan kos penghantaran kereta dan jurutera keluar ke Jerman untuk melakukan penilaian. terhadap model ini. Ia kekal dipasaran hingga kini.






No comments:

Post a Comment